1 januari 2016: Belastingplicht voor de Gemeenten 

Bent u er klaar voor?

Hierbij een greep uit de probleemgebieden waar een Gemeente mee te maken kan krijgen:

  1. Hoe verloopt het implementatietraject?
  2. Wordt intergemeentelijke dienstverlening belast in de toekomst?
  3. Wanneer is er sprake van een onderneming (belast)? / Wanneer van vermogensbeheer (onbelast)?
  4. Hoe moet er worden bepaald of er sprake is van winst?
  5. Wanneer bestaat er aangifteplicht?
  6. Hoe gaat de toerekening plaatsvinden van totaalfinancieringen aan het ondernemingsvermogen?
  7. Wanneer is er sprake van faciliterend en wanneer is er sprake van actief grondbeleid?
  8. Waar ligt de scheiding tussen ondernemerssfeer (belast) en overheidssfeer (onbelast)?
  9. Hoe moeten kosten gesplitst worden over vrijgestelde activiteiten en belaste activiteiten?
  10. Hoe dient de vpb-heffing te worden verwerkt in de begroting op basis van het BBV?
  11. Moeten er vóór 1-1-2016 nog acties ondernomen worden om de structuur vpb-proof te maken? Bijvoorbeeld BV’s oprichten?
  12. Welke impact heeft de belastingplicht op de financiële administratie?
  13. Kan de ERP pakketleverancier het aan (bijvoorbeeld Key2Financien, Centric, Decade, JD Edwards)?
  14. Is er hulp nodig bij het opstellen van de openingsbalans?
  15. Algemeen: hoe kunnen we samen met de gemeente een plan bedenken om de lastenverzwaring zoveel mogelijk te beperken?

SmitsVandenBroek Adviseurs | Accountants heeft zich inmiddels gespecialiseerd in de oplossingen voor uw problemen. Wij denken graag met u mee!

Bekijk hier onze flyer

CONTACT

Laat hier een bericht achter. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op!

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt