In Nieuws

De nieuwverkoop van volledig elektrische auto’s in 2018 verdubbelt ten opzichte van 2017, verwacht RAI Vereniging. “Elektrisch rijden breekt door”, aldus RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck.

In 2018 worden er naar verwachting 15.000 nieuwe vol elektrische auto’s verkocht, bijna 4% van de totale prognose van 430.000 auto’s. In 2017 eindigde de teller op ongeveer 7.000 elektrische auto’s. In 2016 lag dit aantal op 1 november nog op 3.015. Bijna 90% van de nieuwverkopen in 2017 is zakelijk.

“De groei kan alleen doorzetten als flink wordt geïnvesteerd in uitbreiding en opwaardering van het laadnetwerk”

Elektrisch rijden wordt interessanter

“Elektrisch rijden wordt interessanter voor een grotere groep autorijders. Komende jaren neemt het aanbod van modellen met een grotere actieradius toe en geldt een lage bijtelling. Voor particulieren blijft de benzineauto vooralsnog het belangrijkste alternatief omdat elektrisch veelal te duur is”, aldus Van Eijck.

Bovendien daalt de accuprijs voor elektrische auto’s veel sneller dan experts voorspelden. Een belangrijke ontwikkeling. De prijs van de accu bepaalt voor de helft de totaalprijs van een stekkerauto.

De prijzen die de leidende automerken betalen voor de accu’s, dalen met ongeveer 8 procent per jaar. Op basis van de eerdere studies en werkelijke prijzen verwachten de onderzoekers voor 2018 een gemiddelde prijs van $ 230 per kilowattuur.

Een accuprijs tussen de $ 125 en $ 300 per kilowattuur is voldoende om een aanzienlijk deel van de automobilisten te verleiden over te stappen op elektrisch vervoer. Met een betaalbare accu kan de prijs van een elektrische auto omlaag of krijgt een stekkerauto voor eenzelfde prijs een veel grotere actieradius.

Elektrisch tanken is vele malen goedkoper dan een volle tank benzine of diesel, zelfs bij een zeer lage olieprijs. Een betaalbaar, groter bereik voor elektrische auto’s wordt door de onderzoekers daarom gezien als belangrijkste beweegreden voor consumenten om de benzineauto aan de kant te zetten.

Europese doelstellingen

In 2018 verschijnen er weer nieuwe elektrische auto’s op de markt. Deze modellen worden volgens RAI Vereniging betaalbaarder en dus voor een grotere groep bereikbaar. “Elektrisch rijden breekt door. Dat is essentieel om de Nederlandse en Europese doelstellingen voor de uitstoot van CO2 te behalen”, zegt Van Eijck.

Voldoende capaciteit op stroomnetwerk

De groei kan alleen doorzetten als komende jaren flink wordt geïnvesteerd in uitbreiding en opwaardering van het laadnetwerk. Van Eijck: “Er moet voldoende capaciteit op het stroomnetwerk zijn als in de toekomst honderdduizenden auto’s tegelijk aan de laadpaal gaan. Bovendien worden accu’s steeds groter en duurt laden daardoor langer, tenzij het laadnetwerk wordt aangepast.”

Lage fiscale bijtelling privégebruik, aanschaf voor 2019 interessant!

Fiscaal wordt de volledig elektrische auto ook nog steeds gestimuleerd ten opzichte va de conventionele brandstof auto’s door een lagere bijtelling voor privé gebruik van 4% in plaats van thans 22%. Enkel waterstof kent ook een lage bijtelling. Dit scheelt per maand op een auto van € 50.000 al gauw € 300 tot € 390 netto!

Afgelopen jaren was de plug-in hybride (PHEV) in de zakelijke markt erg in trek dankzij de lagere bijtelling. Sinds dit jaar is het fiscale voordeel voor deze auto’s weggevallen en het aantal nieuwe registraties geminimaliseerd.

In 2019 komt er wel een belangrijke wijziging voor het duurdere segment. Elektrische auto’s met een catalogusprijs boven de € 50.000 betalen over het meerdere boven dit bedrag toch weer 22% in plaats van 4% bijtelling. Nog steeds voordeliger, maar hert voordeel is wel navenant lager ten opzichte van auto’s die voor 2019 zijn aangeschaft. Tesla is zo’n bekend merk dat modellen (ruim) boven de € 50.000 aanbiedt, vandaar ook de term Tesla-Taks in de volksmond.

Tot 2021 wordt de zakelijke markt gestimuleerd met een lage bijtelling van 4%. Voor auto’s aangeschaft in 2018 geldt een lager percentage tot vijf jaar na de aanschaf. Dus een volledig elektrische auto met een CO2-uitstoot van 0 g/km die op 1 januari 2018 voor het eerst in gebruik wordt genomen houdt tot en met januari 2023 (5 jaar lang) 4%.

Voor auto’s van 15 jaar en ouder bestaat de Youngtimer regeling. Het algemene bijtellingspercentage voor deze auto’s is vastgesteld op 35% van de dagwaarde van de auto.

Hybride en plug-in hybride

De fiscale voordelen voor hybride auto’s zijn beëindigd met ingang van dit jaar.

Werden er in 2015 en 2016 in de eerste 10 maanden nog 13.554 respectievelijk 9.749 PHEV’s geregistreerd, lag dit aantal in 2017 op slechts 668. De markt voor hybrides zonder stekker vertoont daarentegen een meer normale ontwikkeling. Tussen 2015 en 2017 werden van januari tot november 11.535, 9.749 en 14.908 nieuwe hybrides geregistreerd. Aldus de RAI vereniging.

CONTACT

Laat hier een bericht achter. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op!

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt
Vergaderensra-nieuwsbrief-juli-2018