In Nieuws

Op 15 maart gaan we naar de stembus om een nieuwe Tweede Kamer te kiezen. We hebben voor de MKB’er de meest opvallende verkiezingsvoorstellen op een rij gezet.

Werknemer, ZZP´er of grootaandeelhouder (BV)?

Ben je een werknemer, ZZP’er of heb je een BV? Voor iedere categorie gelden andere fiscale voor- en nadelen.  De fiscale neutraliteit is ver te zoeken. Dit is op zich vreemd, afhankelijk van de juridische opzet krijg je met andere fiscale spelregels (deels begrijpelijk) en tarieven (onbegrijpelijk) te maken.

‘Geruisloze bedrijfsopvolging’

Wanneer iemand een bedrijf overdraagt moet er over de meerwaarde van het bedrijf belasting worden betaald. Wordt een onderneming geschonken of door vererving verkregen, dan moet ook schenk- of erfbelasting worden betaald. Een deel van het bedrijfsvermogen is onder de huidige bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) echter vrijgesteld van belasting om te voorkomen dat de continuïteit van ondernemingen in gevaar komt.

De VVD zegt in het partijprogramma dat er geen fiscale belemmeringen mogen worden opgeworpen aan bedrijfsopvolging

Ouderenpartij 50plus zegt over opvolging dat familiebedrijven ‘fiscaal geruisloos’ mogen overgaan naar de kinderen. Onder de huidige regels gelden de voordelen echter voor elke opvolger en niet alleen voor kinderen.

De SGP rept vooral over boerenbedrijven in de land- en tuinbouw en wil steun voor jonge boeren die het bedrijf overnemen. De partij wil ook een regelmatige kritische evaluatie van alle ondernemersregelingen.

Loon voor (startup-)ondernemers

De gebruikelijkloonregeling ziet erop toe dat ondernemers met een BV (DGA’s) zichzelf een ‘normaal’ loon toekennen. Dat loon wordt dan belast. Uitgangspunt is een loon van 75 procent van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking, maar ten minste 45.000 euro.

Overigens heeft het huidige kabinet onlangs geregeld dat het loon van innovatieve startups voor de toepassing van de gebruikelijkloonregeling worden vastgesteld op het wettelijke minimumloon. Het idee daarachter is dat startups meestal nog geen winst maken en hun geld nodig hebben voor investeringen. Ze zitten dan niet te wachten op een afdracht loonbelasting.

De VVD stelt voor om de zogenoemde gebruikelijkloonregeling langdurig te verlagen, maar zegt niet met welk bedrag.

Voor ondernemers is het overigens voordeliger om zichzelf dividend (winst) uit te keren in plaats van loon, omdat winst minder zwaar belast wordt.

De belasting over de winstuitkering van een BV bestaat uit vennootschapsbelasting en box 2 van de inkomstenbelasting. Gecombineerd komt dat neer op zo’n 40 procent. Het tarief voor loon in de inkomstenbelasting loopt op tot maximaal 52 procent en is dus vaak minder voordelig, maar door de gebruikelijk loonregeling deels niet te voorkomen.

De VVD vindt ook dat startups het loon van hun werknemers gemakkelijker moeten kunnen uitbetalen in aandelen. De gedachte daarachter is dat startups die nog geen winst maken hun werknemers toch passend kunnen belonen. Startups betalen vaak noodgedwongen in aandelen, omdat ze onvoldoende andere middelen hebben. Hier zou de fiscus meer rekening mee moeten houden, vindt de partij.

Overigens is vorig jaar al een wetswijziging aangenomen die de uitreiking van aandelen aan werknemers door startups fiscaal aantrekkelijker maakt. Die wijziging treedt in werking met ingang van 2018.

De ChristenUnie wil een vrijstelling van maximaal twee jaar voor startups. Onduidelijk is hoe die vrijstelling er dan uit moet komen te zien.

Stimulatie voor innovatie: de innovatiebox

De VVD wil dat de zogenoemde innovatiebox, 5% winstbelastingtarief over innovatieve uitvindingen en toepassingen, beter toegankelijk wordt voor MKB-ondernemers. De innovatiebox behelst een gedeeltelijke vrijstelling van vennootschapsbelasting over inkomsten uit innovatie voor ondernemers met een BV of NV.

Het probleem is dat de innovatiebox nogal complex is en administratief bewerkelijk. Het is vaak geen doen voor kleinere ondernemers De innovatiebox is niet geschikt voor eenpitters en kleinere ondernemers.  Het is ingewikkeld en administratief bewerkelijk.

De ChristenUnie wil de regels voor de stimulering van innovatie simpeler maken. De regels moeten bovendien meer worden toegespitst op baanbrekende innovaties in het MKB. Om dat te bereiken verlaagt de ChristenUnie het subsidieplafond (het beschikbare budget) in de WBSO. Daar tegenover staat een herintroductie van kleine innovatieregelingen, zoals vouchers.

Fiscale vergroening

Opvallend is ook dat het fenomeen ‘fiscale vergroening’ steeds vaker aan bod komt in partijprogramma’s. Zowel de SP, GroenLinks als de ChristenUnie vinden dat grootverbruikers, bedrijven die veel energie verbruiken, meer belasting moeten gaan betalen. De Partij voor de Dieren vindt dat diezelfde grootverbruikers geen subsidies of belastingkortingen meer mogen ontvangen.

Een dergelijke belasting zal onderdeel van de kostprijs van de diensten en producten van deze bedrijven worden. Daarmee worden de producten uit ons land duurder en dat zorgt weer voor een concurrentienadeel en de eindconsument betaald. Een belangrijke vraag is hier daarom: moeten we deze ‘fiscale vergroening’ regelen op nationaal niveau of op Europees niveau?

Vennootschapsbelasting op Europees niveau

Opvallend is dat er bij politieke partijen veel stemmen opgaan voor het invoeren van een minimumtarief voor de vennootschapsbelasting op Europees niveau. Een ‘race to the bottom’, waarbij de Europese landen na elkaar het tarief van de vennootschapsbelasting verlagen, zou daarmee moeten worden voorkomen.

Op dit moment schuiven vooral multinationals hun winsten door naar die landen waar de vennootschapsbelasting het laagst is. Grote bedrijven ontwijken daarmee vaak hoge lasten en betalen per saldo minder vennootschapsbelasting over hun winst dan kleinere bedrijven.

Overigens heeft de Europese Commissie al maatregelen genomen om dat te voorkomen. Daarnaast wordt gesproken over een Europese vennootschapsbelasting. Als die er al komt, wat nog onzeker is, geldt die vooralsnog echter alleen voor grote multinationals en niet voor het MKB.

Alleen de VVD is voor verlaging van het tarief.

Directeur-grootaandeelhouders gaan meer betalen

Voor de directeur-grootaandeelhouders (DGA’s) voorzien de partijprogramma’s vooral in hogere en snellere heffingen van belastingen. Zo willen PvdA en GroenLinks via een forfaitair rendement in box 2 een einde maken aan het uitstellen van het betalen van belastingen. Ook wil GroenLinks het inkomen en vermogen van de DGA zwaarder gaan belasten.

De PvdA pleit ervoor dat de DGA premies voor de Wet langdurige zorg (Wlz) en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) gaat betalen. Ook moet het gebruikelijk loon waarover belasting wordt betaald omhoog en moeten werknemers recht krijgen op een deel van de overwinst van een bedrijf.

Ook zit er fiscaal een groot verschil tussen de kleine zelfstandige met en zonder BV, met als gevolg dat partijen zoals de PvdA en GroenLinks met plannen komen om de DGA met een BV meer te laten betalen.

 

CONTACT

Laat hier een bericht achter. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op!

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt
Krant met koffieHuis te koop bord