In Nieuws

De aanschafbelasting op plug-in hybride auto’s gaat de komende jaren flink stijgen. Dat blijkt uit antwoorden die staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes heeft gegeven op Kamervragen. Door de belastingverhoging gaan de aanschafprijs en de belastingen flink omhoog van de plug-in hybrides, die zowel op fossiele brandstof als op elektriciteit kunnen rijden.

De aanschafbelasting op bijvoorbeeld een Mitsubishi Outlander stijgt van €439 in 2016 tot €2.306 in 2020. En die op een Porsche Cayenne hybride van €649 naar €10.527. De Porsche Cayenne voert daarmee de ranglijst aan. De prijsstijging geldt niet voor wagens die volledig op elektriciteit rijden.

Volledig electrische auto’s

‘We zien dat de plugin eigenlijk bijna nooit op elektriciteit rijden, maar gewoon op benzine’, aldus Wiebes in juni. ‘En het zijn ook nog eens grote benzineauto’s.’ Met de verhoging van de aanschafbelasting op hybrides wil de staatssecretaris het rijden in volledig elektrische auto’s stimuleren.

Bij de beantwoordig van de Kamervragen op dinsdag gaf Wiebes aan dat de cijfers naar verwachting snel achterhaald zullen zijn. Want er wordt van uitgegaan dat de automodellen van nu in 2020 nog steeds nieuw te koop zullen zijn, terwijl het in werkelijkheid waarschijnlijk is dat auto’s over vijf jaar minder CO2 zullen uitstoten, zodat er ook minder bpm over betaald hoeft te worden.

Bijtelling prive-gebruik

De bijtelling voor het privé-gebruik van zakelijke auto’s gaat ook omhoog. Deze is nu nog 7%, maar wordt naar verwachting ook 15% tot misschien wel 21%.

Deze aanpassing geldt overigens niet voor reeds bestaande leasecontracten, deze mogen gewoon tegen het lage bijtellingstarief (0 of 7%) worden uitgediend.

 

CONTACT

Laat hier een bericht achter. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op!

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt
InnovationMinisterie