Door
In

Wanneer de CO2-uitstoot van een auto door een modificatie (aanpassing) wordt teruggebracht, dan kan dit van invloed zijn op het bijtellingspercentage. Dat blijkt uit een onlangs verschenen uitspraak van rechtbank Gelderland. Onduidelijk is of tegen deze uitspraak hoger beroep is aangetekend.

Hoe hoog uw bijtellingspercentage voor de auto van de zaak is, wordt bepaald door de CO2-uitstoot. In de zaak voor rechtbank Gelderland ging het om de vraag welk percentage in 2013 moest worden toegepast voor een elektrische auto uit 2012. Volgens de inspecteur is de CO2-uitstoot op de datum van de eerste tenaamstelling van het kenteken bepalend voor het bijtellingspercentage. Deze was op dat moment 14%, gezien de CO2-uitstoot van de auto van 53 gr/km. De CO2-uitstoot is echter nadien, via een modificatie, teruggebracht van 53 naar 47 gr/km. Ook in het kentekenregister is de CO2-uitstoot aangepast op 47 gr/km. Bij die C02-uitstoot zou een nihilbijtelling van toepassing zijn.

De rechtbank beslist dat voor de bijtelling mag worden uitgegaan van de lagere CO2-uitstoot na de uitgevoerde modificatie aan de auto. Voor het bijtellingspercentage moet gekeken worden naar de actuele gegevens in het kentekenregister van de RDW. Aangezien dit was aangepast, geldt voor de elektrische auto een nihilbijtelling.

CONTACT

Laat hier een bericht achter. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op!

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt