1. SmitsVandenBroek webinar MDR onder leiding van Prof. Dr. H. Van den Hurk was een succes!

Donderdag 11 maart jl. vond ons webinar inzake de Mandatory Disclosure richtlijn (hierna: MDR) plaats. Omdat wij het belangrijk vinden om klanten te betrekken bij nieuwe wetgeving en implementatie van Europese richtlijnen hebben wij in samenspraak met Prof. Dr. H. Van den Hurk een webinar over de MDR georganiseerd.

Hoe zat het ook alweer?
In 2018 heeft de Europese Commissie een Europese richtlijn (‘Directive on Administrative Coöperation’) aangenomen, die beoogt om de samenwerking tussen de lidstaten te bevorderen in de strijd tegen onwenselijke belastingontwijking. Deze richtlijn verplicht de lidstaten tot invoering van een meldingsplicht voor bepaalde adviezen met een grensoverschrijdend karakter. De verplichting rust primair op ‘intermediairs’ en kan betrekking hebben op reeds verstrekte adviezen. Een grensoverschrijdende constructie moet alleen worden gemeld als voldaan wordt aan één van de wezenskenmerken (‘hallmarks’), opgenomen in een bijlage bij de richtlijn.

Inmiddels zijn de eerste deadlines van de meldingsplicht verstreken en zijn er al vele honderden structuren gemeld middels het portaal op de site van de belastingdienst, aldus de heer Van den Hurk. Tijdens het seminar heeft de heer Van den Hurk ons en onze klanten verder bijgepraat over het belang van de melding, maar ook de gevolgen besproken op het moment dat er niet gemeld wordt (het hoge boeterisico) dan wel dat er te laat gemeld wordt. Vervolgens heeft hij met zijn groot enthousiasme een aantal voorbeeld casussen behandeld. Tot slot was er ruimte voor vragen en opmerkingen.

Wij willen u er nogmaals op wijzen dat, indien wij als adviseur niet betrokken zijn geweest bij een grensoverschrijdende “constructie” en deze constructie komt in aanmerking voor een melding bij de belastingdienst, u dan zelf een meldingsplicht heeft. Vergeet niet te melden, want de boetes kunnen fors zijn!

Mocht u naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen en/of opmerkingen dan wel hulp nodig hebben, vernemen wij dat uiteraard graag. U kunt hiervoor contact opnemen met mr. Erwin Simons of Sandra Claassen MSc.


2. TVL in tweede kwartaal naar 100%

De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) wordt opnieuw verhoogd. Voor het tweede kwartaal van dit jaar, dus voor de maanden april tot en met juni, gaat een vergoeding gelden van 100% van de vaste lasten. Dit heeft het kabinet vrijdag 12 maart bekendgemaakt.

TVL
De TVL is een tegemoetkoming in de vaste lasten voor ondernemers die vanwege de coronacrisis een omzetdaling ondervinden van minstens 30%. Sinds 1 januari is de tegemoetkoming verhoogd naar 85%, vanaf 1 april dus naar 100%.

Vergoeding op basis van branchecijfers
Voor de omvang van de vaste lasten van uw bedrijf wordt uitgegaan van het branchegemiddelde via uw SBI-code in het Handelsregister. De werkelijke vaste lasten van een bedrijf zijn niet bepalend. Het aandeel van de vaste lasten in de omzet voor uw branche staat dus vast en hangt samen met uw SBI-code.

Afwijken van SBI-code mogelijk
Verder maakte staatssecretaris Keijzer (EZK) onlangs bekend dat ondernemers bij wie de werkelijke hoofdactiviteit van het bedrijf afwijkt van de SBI-code in het Handelsregister van de KvK toch in aanmerking kunnen komen voor de TVL of voor meer TVL dan op basis van hun SBI-code. Zij doet dit naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak.

Hardheidsclausule
In de TVL worden daarom hardheidsclausules opgenomen. Deze maken het mogelijk dat kan worden afgeweken van de SBI-code als de ondernemer aannemelijk maakt dat de werkelijke hoofdactiviteit van het bedrijf anders is. Deze afwijkmogelijkheid krijgt terugwerkende kracht tot 1 januari 2021.

Aanvragen TVL
De TVL voor het eerste kwartaal van 2021 kunt u via rvo.nl aanvragen tot 30 april 17.00 uur. De TVL voor het tweede kwartaal van 2021 kunt u naar verwachting vanaf half mei aanvragen.

Opslag land- en tuinbouw
De TVL voor het tweede kwartaal kent alleen nog een opslag van 21% voor land- en tuinbouwbedrijven. De opslagen voor de non-food detailhandel en reissector komen in de TVL voor het tweede kwartaal te vervallen.


3. Meer coronasteun via TONK

Het kabinet trekt fors meer geld uit voor inkomensondersteuning via de TONK (Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten). Oorspronkelijk was voor de regeling € 130 miljoen uitgetrokken, maar op 12 maart is bekendgemaakt dat dit verhoogd wordt naar € 260 miljoen. De TONK is bedoeld voor degenen die door een inkomensverlies vanwege corona hun vaste lasten niet meer kunnen betalen en richt zich met name op woonlasten.

Aanvragen en uitvoeren via gemeente
De TONK kan met terugwerkende kracht tot 1 januari van dit jaar worden aangevraagd bij de gemeente. Vanaf wanneer de aanvraag mogelijk is, verschilt per gemeente. Ook de doelgroep die voor de TONK in aanmerking komt en de hoogte van de tegemoetkoming zijn een keuze van de gemeente en kan dus per gemeente verschillen. Het kabinet heeft gemeenten wel opgeroepen ruimhartig te zijn in het toekennen van de TONK.

Wanneer komt u voor TONK in aanmerking?
Voor de TONK komt u in aanmerking als u 18 jaar of ouder bent, aanzienlijk inkomen verliest door de coronacrisis, uw woonkosten niet meer uit uw inkomen of uw vermogen kunt betalen en overige financiële tegemoetkomingen tekortschieten. Daarnaast gelden nog andere voorwaarden die per gemeente kunnen verschillen.

Let op!
Uw gemeente bepaalt hoeveel vermogen u mag hebben om nog voor de TONK in aanmerking te komen. Dit kan dus per gemeente verschillen.

Wat zijn woonkosten?
Woonkosten ziet op huur of hypotheek, maar ook op de kosten van elektriciteit, gas en water, servicekosten en gemeentelijke belastingen. Uw gemeente bepaalt welke kosten door de TONK gedekt kunnen worden.


4. Dreigt sluiting voor tienduizenden kantoorpanden?

Vele tienduizenden kantoorpanden beschikken nog niet over het juiste energielabel. Daardoor dreigt sluiting voor deze panden per 1 januari 2023, zo blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Energielabel
Kantoorpanden moeten vanaf 2023 verplicht geregistreerd zijn met een energielabel van minimaal het niveau C. Hieraan voldoet nu slechts 38% van alle kantoren. De helft van alle kantoren bezit nog helemaal geen energielabel.

Sanctie: sluiting
Kantoren die niet aan de eisen voldoen, moeten per 2023 verplicht sluiten. Dit betekent dat veel kantoren de komende jaren energiezuiniger moeten worden gemaakt, bijvoorbeeld door middel van isolerende maatregelen.

Uitzonderingen
Sommige gebouwen zijn uitgezonderd van de plicht tot vergroening, bijvoorbeeld kleinere gebouwen tot 100 m2, gebouwen waarbij het gebruik van het kantoor minder dan de helft van het gehele gebouw is en rijksmonumenten.

Energielabels geregistreerd
Energielabels staan geregistreerd bij de RVO. Bedrijven kunnen hier opvragen welk label hun kantoor bezit.

Let op!
Bedrijven die vergroenende maatregelen hebben genomen, moeten daarna opnieuw een energielabel aanvragen, anders staat het kantoor nog steeds in de boeken met een onvoldoende ‘groen’ energielabel.

Energie- en milieu-investeringsaftrek
Bij het vergroenen van uw kantoorgebouw heeft u mogelijk recht op de energie- of milieu-investeringsaftrek. Dit is een extra aftrek van de winst, gerelateerd aan de omvang van uw investering. Extra informatie hierover treft u aan op de site van de RVO (rvo.nl).


5. Eigenrisicodrager WGA of ZW? Let op deadline van 31 maart

Wilt u per 1 juli 2021 eigenrisicodrager worden voor de WGA of ZW? Of bent u al eigenrisicodrager en wilt u opzeggen? Dan moet u dat uiterlijk 31 maart aanvragen bij de Belastingdienst.

Wat is eigenrisicodragerschap?
Werkgevers vallen voor de kosten van arbeidsongeschiktheid van werknemers doorgaans onder de publieke verzekering van het UWV. Hier gaat het om de Regeling werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten (WGA) en de Ziektewet (ZW). U draagt daarvoor WGA- en ZW-premies af.

U betaalt deze premies werknemersverzekeringen echter niet als u eigenrisicodrager bent. In dat geval betaalt u alleen de basispremie. Is het risico dat uw (ex-)werknemer een beroep moet doen op een WGA- of ZW-uitkering laag? Dan kan het dus gunstig zijn om eigenrisicodrager te worden. Maar wordt uw (ex-)werknemer ziek, dan moet u de uitkering en (re-integratie)kosten zelf betalen. U blijft hiervoor maximaal tien jaar verantwoordelijk. Voor dit risico kunt u zich wel verzekeren bij verschillende verzekeraars. Na tien jaar neemt het UWV de betaling van de uitkering over. Ook wordt het UWV verantwoordelijk voor de re-integratie.

Let op!
Eigenrisicodragerschap voor de WW is verplicht voor werkgevers in de sector Overheid en Onderwijs. Voor werkgevers in andere sectoren is dat niet mogelijk.

Tweemaal per jaar wijzigingen doorgeven
Twee keer per jaar kunt u ervoor kiezen om eigenrisicodrager te worden. Dat kan op 1 januari en op 1 juli. Het eigenrisicodragerschap opzeggen kan ook. De aanvraag moet 13 weken van tevoren bij de Belastingdienst ingediend worden. Wilt u de wijziging per 1 juli 2021 in laten gaan, dan moet u dat dus vóór 1 april doorgeven.

Let op!
Bij de aanvraag voor het eigenrisicodragerschap moet een garantieverklaring meegestuurd worden van uw bank of verzekeraar. Hiervoor is een modelgarantieverklaring beschikbaar op de site van de Belastingdienst en op de site van het UWV.


6. Voorkom belastingrente door indienen btw-suppletie 2020 vóór 1 april 2021

Controleer of u alle btw over 2020 bij de Belastingdienst heeft aangegeven en betaald. U betaalt namelijk geen belastingrente als u de btw over 2020 alsnog aangeeft vóór 1 april 2021 met een btw-suppletie. Geeft u dit pas op of na 1 april 2021 aan, dan betaalt u vanaf 1 januari 2021 een belastingrente van 4%. Deze rente loopt door tot 14 dagen na de datum van de aanslag waarin de btw is opgenomen. Is de btw-correctie overigens niet meer dan € 1.000? Dan hoeft u geen aparte btw-suppletie te doen, maar kunt u dit corrigeren in uw eerstvolgende btw-aangifte.


7. Vanaf 15 maart 2021 subsidie voor emissieloze bedrijfsauto

Ondernemers kunnen vanaf 15 maart 2021 een subsidie van maximaal € 5.000 krijgen voor een emissieloze bedrijfsauto. De subsidie is mogelijk als een ondernemer een nieuwe, volledig emissieloze bedrijfsauto koopt of financieel leaset. Leaset een ondernemer operationeel? Dan kan de leasemaatschappij de subsidie aanvragen en in de operationele lease verwerken. Om voor subsidie in aanmerking te komen, moet de bedrijfsauto voldoen aan een aantal voorwaarden, waaronder een voertuigclassificatie N1 of N2, een maximaal gewicht van 4.250 kilogram en een netto catalogusprijs (N1) of verkoopprijs (N2) van meer dan € 20.000. Let op dat op het moment van aanvraag van de subsidie de koop- of financiële leaseovereenkomst nog niet definitief mag zijn. Ook mag de bedrijfsauto dan nog niet aan u geleverd zijn of op uw naam staan. Het beschikbare budget van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) voor 2021 is € 22 miljoen. De subsidie is aan te vragen bij RVO.nl.

CONTACT

Laat hier een bericht achter. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op!

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt