1 januari 2016: Belastingplicht voor de Gemeenten
Bent u er klaar voor?
Hierbij een greep uit de probleemgebieden waar een Gemeente mee te maken kan krijgen:
- Hoe verloopt het implementatietraject?
- Wordt intergemeentelijke dienstverlening belast in de toekomst?
- Wanneer is er sprake van een onderneming (belast)? / Wanneer van vermogensbeheer (onbelast)?
- Hoe moet er worden bepaald of er sprake is van winst?
- Wanneer bestaat er aangifteplicht?
- Hoe gaat de toerekening plaatsvinden van totaalfinancieringen aan het ondernemingsvermogen?
- Wanneer is er sprake van faciliterend en wanneer is er sprake van actief grondbeleid?
- Waar ligt de scheiding tussen ondernemerssfeer (belast) en overheidssfeer (onbelast)?
- Hoe moeten kosten gesplitst worden over vrijgestelde activiteiten en belaste activiteiten?
- Hoe dient de vpb-heffing te worden verwerkt in de begroting op basis van het BBV?
- Moeten er vóór 1-1-2016 nog acties ondernomen worden om de structuur vpb-proof te maken? Bijvoorbeeld BV’s oprichten?
- Welke impact heeft de belastingplicht op de financiële administratie?
- Kan de ERP pakketleverancier het aan (bijvoorbeeld Key2Financien, Centric, Decade, JD Edwards)?
- Is er hulp nodig bij het opstellen van de openingsbalans?
- Algemeen: hoe kunnen we samen met de gemeente een plan bedenken om de lastenverzwaring zoveel mogelijk te beperken?
SmitsVandenBroek Adviseurs | Accountants heeft zich inmiddels gespecialiseerd in de oplossingen voor uw problemen. Wij denken graag met u mee!
Bekijk hier onze flyer