In Nieuws

Verschillende Kamerfracties en brancheorganisaties waren zeer negatief over wijzigingen in de autobelastingen voor 2016 zoals staatssecretaris Wiebes die in eerste instantie had voorgesteld.

Wiebes komt nu na overleg met een alternatief dat tegemoet komt aan de bezwaren en tegelijkertijd de begroting niet zwaarder belast en recht doet aan het Energieakkoord. Deze aanpassing is ingediend via een nieuwe nota van wijziging. 

Groter verschil nulemisse en semi-elektrisch

In de variant die is neergelegd in de derde nota van wijziging wordt voor elektrische auto’s een hele en voor semi-elektrische auto’s een halve vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voorgesteld, in combinatie met een bijtelling voor het privégebruik van de zakelijke auto van 4% voor nulemissie-auto’s en 15% voor semi-elektrische auto’s. Door ten opzichte van het eerdere voorstel te kiezen voor een grotere differentiatie tussen nulemissie en semi-elektrisch, geeft het kabinet gehoor aan de aarzelingen die bij de verschillende woordvoerders bestonden ten aanzien van die laatste categorie. Ten opzichte van het eerdere voorstel is de toename van de bijtellingspercentages voor de leaserijder gematigd.

Weinig of geen MRB voor zeer zuinige en nulemissie auto’s

Voor de particuliere automobilist is relevant de hele vrijstelling voor nulemissie-auto’s en het verlaagde MRB-tarief voor auto’s met een lage CO2-uitstoot (1-50 gram/km), die zonder dit wetsvoorstel ingevolge de Wet uitwerking autobrief zouden verdwijnen per 2016. Daarmee ontstaat voor de particuliere autorijder ten opzichte van de nu in de wet voor 2016 vastgelegde regeling een neutrale situatie, dan wel een fiscaal voordeel, afhankelijk van de keuze van het voertuig. Daarnaast bevat de derde nota van wijziging maatregelen betreffende de auto’s met een CO2-uitstoot van meer dan 50 gram/km. Met deze voorstellen worden de bestaande bijtellingspercentages voor deze categorieën verhoogd, maar minder dan in het voorstel in de tweede nota van wijziging.

Nieuwe bijtellingspercentages 2016

Er komen met ingang van 2016 vier nieuwe tariefschijven:

4%: 0-emissie

15%: 1-50 gram/km

21%: 51-106 gram/km

25%: > 106 gram/km

Verhoging drie hoogste schijven BPM

Teneinde het voorstel van een adequate budgettaire dekking te voorzien wordt in de nota van wijziging een verhoging van de drie hoogste schijven in de BPM (106-155 gram/km; 156-174 gram/km en meer dan 174 gram/km) voorgesteld.

Het voorstel geldt, voor wat betreft het percentage van de bijtelling en de wijzigingen in de tarieven in de BPM, alleen voor de auto’s die in 2016 nieuw worden aangeschaft. Bestaande leasecontracten worden ontzien; niemand wordt tijdens zijn leaseperiode met nieuwe bijtellingspercentages geconfronteerd.

Meer informatie: Aanbiedingsbrief bij Derde nota van wijziging op het Belastingplan 2015 – wijzigingen autobelastingen

 

CONTACT

Laat hier een bericht achter. We nemen zo spoedig mogelijk contact met u op!

Niet leesbaar? Verander tekst. captcha txt
FinancieringBelastingdienst